Register Memdlemsliste Forum Team Søk FAQ Hjem  

Dingo Bokseklubb » Proff Boksing » Nikita
Print Page | Recommend to Friend | Add Thread to Favorites
Post New Thread
Author
Post « Previous Thread | Next Thread »
lars.krag
Administrator

Registration Date: 04-07-2005

Nikita Edit/Delete Post       

Nikita debuterer som proffbokser

I morgen bokser Nikita Dubunin (19) sin første proffkamp i karrieren.  Læretida er over. Nå er det tid for å ta boksinga opp på et høyere plan, sier trener Helge Wærøy.

TRENINGSHJELP: Nikita Dubunin har fått trenings- og sparringhjelp fra Litauen før proffdebuten. Her er det trener Vidas Biciulaitis som kjører 19-åringen mens Helge Wærøy overvåker det hele i bakgrunnen.

Kampen går klassen junior middle weight (69,8 kg) i Dolores, en plass like utenfor Alicante i Spania. Motstander er 21 år gamle Vladimir Tazik fra Slovakia. Et ubeskrevet blad som Nikita og Helge ikke vet noen ting om.

- Han er helt ukjent for oss. Men det spiller ingen rolle. Vi er topp forberedt og har som mål å bokse teknisk bra, sier de.

Kampen er kommet i stand ved hjelp av en frittstående promotor. Det er også han som har håndplukket motstanderen.

- Nå skal vi inn i løvens hule. Dette er Formel 1 uten sikkerhetsseler. Nikita skal for første gang bokse i bar overkropp og uten hjelm. I amatørboksing går kampene over fire runder på to minutter hver. I proffsirkuset er kampene ett minutt lengre. Nikita er trent for å gå tolv runder, selv om morgendagens kamp er på fire, forteller Wærøy.

Ingen framtid i amatørboksing

- Jeg er i kjempeform. Dette blir kjempeartig, og jeg gleder meg til å prøve noe nytt, fastslår 19-åringen, som har trent fire-fem timer hver dag den siste uka.

- Jeg bokset seks runder på trening uten å bli sliten, så det fysiske er det ingenting i vegen med, poengterer Nikita.

Sparringhjelp er hentet fra Litauen. Vidas Biciulaitis, som har deltatt i fem VM for amatører og bokset 300 kamper for Sovjet, har hjulpet til med treninga.

- Sparringa her nede i kjelleren på Rema-lokalet har vært så bra at vi kunne tatt inngangspenger, humrer den omstridte og snakkesalige Wærøy.

- Hva er dette begynnelsen på?

- En karriere mot de store høyder. En debutkamp i proffboksing kan sammenlignes med ei bryllupsnatt. Læretida er over. Nå skal vi ta boksinga opp på et høyere plan. Nikita har ingen framtid i amatørboksing lenger. Vi har lenge nok kjørt 100 mil på ei helg for å få en medalje verdt 20 kroner, sier Wærøy.

Tjener ingenting

- Tjener dere noe på denne kampen?

- Ingenting på de første kampene. Det er først når det blir tittelkamper det blir penger av det. Før den tid har vi enorme treningsmengder foran oss, svarer treneren og legger til at de ikke snakker om tittelkamper før karrieren har startet.

- Proffdebuten er en lærlings første arbeidsdag, sier Wærøy.

- Men hva skjer om det blir tap i debuten?

- Da er det mye annet å finne på. Det finnes visst en veldig fin golfbane på Byneset, har jeg hørt. Og jeg kan sikkert bli en racer som badmintontrener, ler Wærøy før han blir alvorlig.

- Begynner vi å tape, holder vi ikke lenge i dette gamet. Taper Nikita på knock-out, er vi ferdige med en gang. Men alle vet at jeg ikke holder på med dette for å bli nummer to, tre eller fire. Det ligger ikke i min natur. Det gjør det heller ikke for Nikita, understreker han.

Går aldri for knock-out

- Hva det vil si å tape tenker jeg ikke på i det hele tatt. Jeg må tenke positivt, på det å vinne, supplerer Nikita som nettopp er ferdig med en knallhard treningsøkt.

- Går dere for knock-out?

- Nei, det gjør vi aldri. Det som gjelder er å bokse teknisk bra. De som går for knock-out, gjør det fordi de er så dårlige trent at de ikke holder flere runder. Slik er det definitivt ikke hos Nikita, advarer Wærøy.

Bokseduoen reiste fra Melhus til Oslo på tirsdag, og i går videre til Spania. To nye kamper er allerede plottet inn; 29. oktober i Tyskland og 18. november i Spania igjen.

- Det går slag i slag, sier Wærøy idet han takker sparringhjelpen fra Litauen for hjelpa denne gangen.

PS! Nikita Dubunin er Melhus' aller første profesjonelle bokser. Han skal fortsatt følge undervisninga på skolen som vanlig.

10-13-2005 13:22 lars.krag is offline Send an Email to lars.krag Search for Posts by lars.krag Add lars.krag to your Buddy List

Post New Thread
Go to: